خبرهای ویژه

» صادرات » تجربه شکست خورده تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها – |

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۸:۲۷

 کد خبر: 12719
 13 بازدید

تجربه شکست خورده تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها – |

خبرگزاری اقتصادی در خبری عنوان کردند که تجربه شکست خورده تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها – . | ..پیشتر به مشروح این خبر میپردازیم. به نوشته . با استناد به گفته اتاق تعاون ایران، صمد مرعشی با اشاره به لایحه تفکیک چند وزارتخانه گفت: مسئله ادغام یا انفکاک دو وزارتخانه «بازرگانی» و «صنایع و معادن» با استناد […]

خبرگزاری اقتصادی در خبری عنوان کردند که تجربه شکست خورده تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها – . | ..پیشتر به مشروح این خبر میپردازیم.

به نوشته . با استناد به گفته اتاق تعاون ایران، صمد مرعشی با اشاره به لایحه تفکیک چند وزارتخانه گفت: مسئله ادغام یا انفکاک دو وزارتخانه «بازرگانی» و «صنایع و معادن» با استناد به روابط دلیل و معلولی میان این دو بخش و ضرورت پرهیز از هرگونه بخشی‌نگری و تاکید بر رابطه متقابل بخش تجارت و تولید (صنعت و کشاورزی) بر یکدیگر از ارزش به سزایی دارا بوده و در این خصوص باید به اهداف قبلی که در ادغام‌ها و تفکیک ها بیان شده و سابقه تاریخی این رفتار و مقایسه‌های تطبیقی و بین المللی توجه کرد.

وی با تاکید بر ارزش یکپارچگی میان سیاستهای تجاری و تولیدی و تجربه موفق این ادغام در سال ۱۳۹۰ گفت: ضرورت رابطه تنگاتنگ فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی و لزوم یکپارچگی زنجیره تولید تا مصرف برای نفوذ در بازارهای جهانی و خدمات رسانی از تولید در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه به نگاه سیستمی زنجیره‌ای شامل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تخصیص منابع، تامین، واردات، تنظیم مارکت، تولید، فراوری، توزیع، مصرف، صادرات، نظارت همراه با یکدیگر و پرهیز از نگاه جزیره‌ای بین تولید و بازرگانی، ضرورت هماهنگی میان صادرات و واردات با بخش تولید صنعتی و کشاورزی، ارزش کوچک‌سازی حجم دولت و ممانعت از گسترش پستهای دولتی با استناد به سیاستهای کلی اصل ۴۴ به علاوه از طرف دیگر سابقه به دفعات ادغام و تفکیک این دو عرصه نشان می‌دهد تفکیک این وزارتخانه‌ها از یکدیگر تجربه شکست خورده‌ است.

برای شما نیز جالب است؟  تکرار فریب تاریخی «تولید داخلی خودرو» و قراردادهای محرمانه - |

معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران، بهره برداری از تجربه اکثر کشورهای پیشرفت یافته در تمرکز اختیارات سیاست‌گذاری تولید و تجارت در یک وزارتخانه، ایجاد محیط مناسبتر برای تدوین و تصویب استراتژی پیشرفت صنعتی و رژیم تجاری کشور در ساختار یکپارچه به منظور هماهنگی میان عده ای تعارض‌های ذاتی دو بخش بازرگانی و تولید و به علاوه از طرف دیگر ایجاد عرصه مناسبتر برای جلوگیری از واردات بی رویه و واردات کالاهای غیرضرور را از دیگر استدلال‌های مخالفت با تفکیک وزارتخانه‌ها عنوان کرد.

 مرعشی پیرامون دلایل برنامه از نو توصیه انتزاع وظایف بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: به ذهن خطور میکند یکی از دلایل برنامه از نو توصیه انتزاع وظایف بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم بالای وظایف این وزارتخانه باشد در این باره ضروری است بگوییم وظیفه وزارتخانه صرفا سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان و ایجاد ساختار خوب در امور محوله است و امور اجرایی و تصدی گری اساسا می تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه حل مشکلات ناشی از بالا بودن حجم کاری از روش تغییر نگاه در تصدی گری و اجرای کامل اصل ۴۴ قانون بنیادی امکان پذیر خواهد بود نه تشکیل وزارتخانه تازه، ادامه داد: جهت کوچک شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت درمقایسه با واگذاری بسیاری از امور که هیچ نیازی برای وجود آنها در وزارت خانه نیست. در عین حال می‌توان وظایف و تکالیف کمپانی نمایشگاههای بین المللی، سازمان پیشرفت تجارت، سازمان خدمات رسانی از استفاده کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم مارکت را به تشکلهای غیر دولتی مانند اتاق ها و غیره واگذار کرد که مطمئنا به وسیله بخش‌های غیر دولتی با هزینه‌ای کمتر و کیفیت بالاتر می توان امورات فوق را انجام داد. تحت این شرایط بخش های بزرگ و حجیمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف و باقیمانده وزارت در حدی خواهد بود که براحتی قابل مدیریت و اداره خواهد بود.

برای شما نیز جالب است؟  تعیین تکلیف تفکیک وزارتخانه ها تا قبل از معرفی وزرا - |

صمیمانه امیدوار هستیم خبر تجربه شکست خورده تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها – . | . برای شما مفید بوده باشد. در بیشتر مواقع میتوانید با ابزارهای سایت خراسان گمرک این خبر را برای دوستان ارسال کنید.

منبع خبر


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : صادرات
ارسال دیدگاه

تبلیغات